Kalops "Skink kalops"

Detta är en klassisk kalops gjord på benfri kotlett, alltså gris istället för nöt. Funkar minst lika bra för min del. Fick höra av min dotters farmor att när man använde gris så kallades det Skink kalops men namnet gör det samma för det är lika gott ändå.

En riktig klassiker som både jag och min dotter älskar:D

Ingredienser:

  • 2 st morötter
  • 600 g kött   (jag använde benfri kotlettbit)
  • 2 st gul lök (eller ca 1/3 purjulök)
  • 3 msk vetemjöl
  • 4 dl vatten
  • 1,5 tsk salt
  • 10 st kryddpepparkorn (alt ta 1,5
  • tsk malen kryddpeppar och 5 svartpepparkorn)
  • 3 st lagerblad



Börja med att dela köttet i bitar som passar dig, bryn köttet i lite smör eller olja,
häll på vetemjölet och i med vattnet. Eftersom jag hade purjolök så la jag i det nu.
Salt, peppar och lagerblad läggs i. Morötterna lägger man vanligvis i ungefär 20 min innan servering men eftersom jag skulle till jobb och lillsyrran skulle passa min tös så delade jag morötterna i lite större bitar och la i dom oxå.

Låt sedan puttra i minst 2 timmar. Lite kokt potatis så är middagen given :D

Sen kan man toppa med tex rödbetor men jag gillar det som det är :D

Riktig pärla i höstoch vintermörkret :D

Bon apetite :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0