Kotlett med Potatisgratäng ala nigella

Dagens middag blev kotletter med potatisgratäng sallad och stekt lök/svamp/majs

Ingredienser:
3 pers


Potatisgratäng ala Nigella:

  • 2 kg mjölig potatis (fast använde faktiskt vanlig sort och det funkade lika bra)
  • 5 dl mjölk
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 st lök
  • 2 st finhackade vitlöksklyftor
  • 1 mask salt
  • 5g osaltat smör
  • Riven ost
  1. Värm ugnen till 240 grader
  2. Skala och dela potatisen i cm tjocka skivor. Lägg dom i en kastrull med grädde, mjölk, lök, vitlök och salt.
  3. Låt koka upp och sen sjuda tills potatisen nästan är mjuk. Rör om ofta.
  4. Smöra en form och häll i potatisen.
  5. Klicka på resten av smöret och gratinera i ugnen i 15 min eller tills det har fått färg (jag tar bort smöret helt och river lite ost och har på gratängen istället) Låt stå i 10-20 min innan servering.


Kotletterna:

Ingredienser:

  • Kotlett
  • ca 2-3 msk matolja
  • 2 msk grillkrydda
  • lite nymalen peppar
När jag tillagar en köttbit så brukar jag alltid "marinera" den innan.
Nu fick det bli en lite snabbmarinad men ju längre köttet för simma i denna härliga sörja
desstu bättre smakar det.
Min lilla marinad betår av några matskedar matolja, 2 mask grillkrydda (mer eller mindre)
och nymalen peppar. Lite lätt och snabbt idag, annars tycker jag om att blanda olika örter men inte idag.

Lägger kött olja och kryddor i en plastpåse, knyter påsen och börjar knåda köttet sen låter jag det vila i kylen en stund innan jag stekte mina fina kotletter :)
För att sen lägga in dom i en form med lite vatten i ugnen för att dom skulle hålla sig varma och inte bli torra.


Till detta blev det lite stekt lök med champinjoner och majs, även brysselkål och en liten frisk sallad.


Smaskens! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0