Smörgåstårta för två?

Nu är det ett litet tag sedan jag gjorde denna smörgåstårta, det var inte speciellt genomtänkt från början men blev rätt bra, en av rörorna blev jag exra stolt över so here it goes!


Ingredienser:         2 port
  • 6 skivor av valfritt bröd (beroende på hur många lager du vill ha)
  • 3 dl creme fraiche
  • 3 dl majonäs (i detta fallet den jag gjort själv)
  • 3 skivor kassler (eller skinka, rökt kalkon?)
  • 4 hårdkokta ägg
  • 1 mellanstor rödlök
  • citronjuice
  • pressad vitlök


 

  1. I röra nr.1 tärnade jag kassler och blanda ihop med ca 2 msk majonäs och creme fraiche, lite salt och peppar, och till sist lite finhackad rödlök, dels för den goda smaken men jag tycker det ser fint ut.
  2. Röra nr.2 är den med dom hårdkokta äggen, koka äggen tills dom är hårdkokta, skala och ta ur äggulan. Smula sönder äggulan med en gaffel, den ska inte tryckas sönder utan smulas och bli luftig. Blanda din äggula med ca 2 msk creme fraiche och majonäs, även 1 klyfta pressad vitlök, peppar, salt för att sen hacka äggvitan och lägga ner i röran samt lite finhackad rödlök. Och en liten skvätt citronjuice.
  3. När rörorna är färdiga så är det bara att fixa till lite garnityr, sallad på sidorna, någon ost eller gurka på toppen. Frukt. Bara din egen fantasi stoppar.



Bon appetite :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0