Dubbelpanerad Snitzel med Oregano och ugnsbakad potatis!

Detta var vår fredagsmiddag, än en gång så överarbetade jag en aning men antar att jag inte riktigt visste vad jag vill ha till och därför blev det en salig röra.

Ingredienser:



  • Snitzlar, eller varför inte bara vanliga grytbitar som man bankar ut.
  • Skorpmjöl
  • Oregano
  • Salt & Peppar
  • 2 ägg
  • Mjöl

  • Potatis
  • Morötter
  • Olja
  • Balsamvinäger
  • Oregano
  • Salt
  • Svartpeppar

  • Svamp
  • Lök
  • Japansk soya

  • Isbergssallad
  • Cocktailtomater
  • Gurka
  • Citron
  • Italiensk salladskrydda
1. Jag använde mig av fläskstek eftersom jag hade det hemma, bankade skivor av fläsksteken i en plastpåse med brödkavel. Blir bättre om man har en sådan hammare med "taggar"


2. Eftersom jag inte hade skorpmjöl hemma så lade jag några skorpor (då med kardemumma smak, men det kändes inte i maten) i en plastpåse och slog den några ggr i bordet sen kavlade jag ut dom sista smulorna till ett fint skorpmjöl, i detta blandade jag i salt, svartpeppar och oregano.
Alla örter, vitlök, kryddor går att blanda i även ost tex parmesan, bara din fantasi sätter gränser.


3.  Vispa upp  äggen och häll upp mjöl på en tallrik och på en annan ditt skorpmjöl.
Doppa din/dina utbankade köttbitar i först mjöl, sen ägg och till sist skorpmjöl och nu är din dubbelpanering klar :)
Stek på medium värme, om du har för hög värme så bränns paneringen innan köttet tillagats klart. Låt snitzeln ligga, rör du på den innan sidan är klar så går paneringen sönder. Jag stekte i både margarin och olja.

Haha ursäkta stekpannan men det är min favorit
förutom wookjärnet. :P

4. Dela morötter och potatis i passande storlek, antingen skivor klyftor eller vad ni nu föredrar. Sen gjorde jag en liten Oljeblandning, (olja, Balsamvinäger, oregano, salt och svartpeppar) som jag penslade på potatisen och morötterna innan dom åkte in i ugnen på ungefär 200 grader tills dom blivit mjuka och fått lite färg.


5. Dela svampen på det sätt du föredrar och strimla lök (?), stek tills löken är genomskinlig, häll på ca 1 msk Japansk Soya, föredrar den eftersom den är annorlunda från den vanliga soyan som är gjord på svamp. Denna soyan är även lite sötare och ger en god smak och fin färg på svampen och löken.

6. Någon form av sås kan vara på sin plats, Här blev det Bearnaisesås på påse haha, men du kan göra vilken sås du vill. Himmalagad gräddsås är ju frukansvärt gott om om inget annat.
Dessutom gjorde jag en snabb sallad på vanlig isbergssallad, cocktailtomater och gurka, lite friskt och fräscht :)

Som sagt, en massa, överarbetat med gott var det :)

Inte riktigt ett mästerverk haha, får nog lära

mig att lägga upp fint och hitta tjusiga vinklar att

fota i :)

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0