Indisk Korma

Inatt ställdes klockan tillbax och visst kunde jag nästan förstå att detta skulle bli en tidig morgon. Halv sex vaknade min tös och var glad och pigg, en film fick vi sett som gick på tv:n och nu är det lillans tur med Barbie och dom 12 dansande prinsessorna :) Så då får jag väl se till att sätta in några recept då detta ska föreställa en Matblogg.

Så mitt första recept på denna bloggen blir Korma som jag testade för första gången bara för några dagar sedan.

Ingredienser
4 pers

  • 4 kycklingfileer
  • 1 liten gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 liten röd chili
  • 1 hönsbuljong
  • 2 tsk färsk riven ingefära
  • 1 tsk curry
  • 1/2 tsk spiscummin
  • 1 liten stång kanel
  • 3 dl matlagningsyoughurt (Själv tog jag bort det och tog lite mer grädde och kokosmjölk)
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl kokosmjölk
  • 4 msk citronjuice
  • Smör att steka
  • Salt och Peppar
  • Kokosflingor
  • Det slank även ner lite majs och en halv paprika

  1. Dela kycklingen i kuber och bryn i smör eller olja, lägg sedan över i kastrull


2. Hacka lök & chilipepparn, vänd ner i kycklingkuberna, Häll i Curry och Spiscummin.
(Valde bort färsk chili och använde mig av cayennepeppar pulver, mest för att jag gillar smaken)

3. Riv ingefäran (Hade kvar i pulverform sen julens pepparkaksbakning så tog ungefär 1 tsk) samt pressa
vitlök och lägg i kanel (även kanel i pulverform, ungefär 1 tsk)

4. Blanda allt sen, vänd ner youghurt, grädde och kokosmjölk, kokosflingorna stod inte i originalreceptet
men det funkade bra för mig :P

5. Lägg i buljong (Detta hoppade jag över) och låt koka upp. Tillsätt citron, salt och peppar. Småkoka i 
20 min. Tillsatte även lite granatäpple precis innan servering. Mest för synes skull .



6. Servera med ris, naanbröd eller couscous.



Jag serverade med ris och naanbröd, smarrigt :P

Vill bara säga att när jag lagar mat så är det aldrig enligt recept, nä, jag smakar och lägger till och drar av från recept hela tiden och trivs bäst med att laga mat utan direktioner. Men om man ska testa något nytt, som nu Korma så kan det vara en bra ide att iallafall ha en recept vid sidan om för att småsnegla lite på :)

Detta är lätt och rätt så snabbt att göra så Bon Apetite! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0