Mias Havre och SolrosfröBröd...

Som sagt har det där med recept inte riktigt varit min grej, men ibland kan jag erkänna att det kan behövas, för att få till rätt smaker, kryddor och värme på ugnen.
Här är två bröd som är snabba och billiga att göra och man kan variera dessa ut i det oändliga bara genom att lägga i något nytt varje gång, I det ena har jag solrosfrön och havregryn, i det andra bara solrosfrön men varför inte testa ha  i oliver, soltorkade tomater, olika örter mm mm The sky is the limit... (det är väl rätt talesätt?)
Iallafall, dessa recept är inte från ett recept och därför kan jag inte ge er något specifikt mått och så vidare.
Ingredienser Bröd nr 1:
  • Vetemjöl
  • ca 1 dl rågmjöl
  • Vatten
  • Jäst
  • Salt
  • Sirap
  • En handfull Havregryn
  • En handfull solrosfrön
1. Värm vattnet till 37 grader, dvs fingervarmt. Smula i en halv jäst och lite salt. Rör om tills jästen löses upp.
Ha även i ungefär en halv dl sirap.
2. Blanda sedan i ca 2-3 dl mjöl, till en kletig massa i princip för att sedan röra ner solroskärnorna och havre. Därefter blandar du i mjöl tills det blir en fast men lite smått klistrig deg. Låt stå att jäsa i ca 30-40 minuter. Degen ska bli dubbelt så stor.
3. Degen i den svarta skålen är den till mitt bröd. Hade i lite för lite mjöl innan jäsning så fick arbeta in lite till. Men försök att inte arbeta för mycket med degen efter jäsning. För då blir inte brödet lika luftigt då man tar sönder alla dom fina luftbubblorna som skapats under jäsningen. Ett litet tips bara :)
4. Rekomenderar helt klart att man använder en brödform. Ni kommer själv få se skillnaden när det andra receptet kommer upp. Men självfallet funkar det utan.
Gjorde ett litet misstag här. Hade ugnen på 175 grader och det är på tok
för lite. Så det hela tog längre än vad jag trodde. Men slutresultatet var jätte bra, smaka gott och trevlig konsistens. Detta bröder var nog i ugnen ca 1 timme på 175 grader.
Bon apetite :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0